|

Prohlížeč Arc (recenze) mění způsob jakým sledujeme internet.

Když jsem přemýšlel nad nadpisem, dalo by se vymyslet hodně superlativů. Prohlížeč Arc toho umí tolik, že je vlastně ideálním kandidátem na téma pro někoho, kdo rád píše.

  • Prohlížeč, který využívá vlastní AI a dělá to fakt dobře.
  • Prohlížeč, který úplně překopal tradiční způsob prohlížení.
  • Prohlížeč na jehož pravidelné upgrady se budete těšit, ihned je nainstalujete a prozkoumáte.
  • Prohlížeč, který se chová jako operační systém pro web.

Od toho posledního začnu. Drtivá většina konvenčních prohlížečů na škále mezi Chrome a Internet Explorer se k internetu chová jako ke knihovně s knížkami.

Máme tu vyhledávací pole, oblíbené záložky, listování vpřed a zpět. Vlastně.. webové prohlížeč jsou pořád stejné, obsahují tytéž archetypy a funkce od počátku své existence.

Ale způsob práce s internetem se za posledních 20 let změnil poměrně výrazně. Máme webové aplikace, browserové hry, sociální sítě, Patreon či jiné placené komunitní weby a pořád je to jen špička ledovce.

Možná je tedy na místě se ptát, zda stávající browsery stačí tomu, jak se web v současnosti vyvíjí.

V čem se Arc liší od ostatních prohlížečů?

Dobrá otázka.

  • Tvůrci Arc si uvědomili, že na webu trávíme hodně času. Používáme webové aplikace a chceme se mezi nimi přepínat. Proto prohlížeč připomíná spíše operační systém. To čemu říkáme záložky má prakticky stejnou důležitost jako počítačové soubory.
  • Ovládání Arc je na levé straně. Proč? Protože to nejcennější na internetu je vertikální prostor, kde se nachází menu, nadpisy, obsah. Ten nejméně cenný prostor se naopak nachází po stranách, kde mají weby prázdné místo.
  • Arc sám pročišťuje otevřená okna. Zkrátka a dobře – v ikonách máte webové aplikace a používané weby. V záložkách máte to, co používáte a zbytek je povětšinou balast, který se po předem stanovené lhůtě sám automaticky smaže. Odvážný krok, který po měsících používání opravdu vítám. Bez obav, stále je tu historie, ale ani jednou jsem do ní nemusel lézt.
  • Arc používá AI ke smysluplným věcem. Při najetí na výsledek vyhledávání se ukáže náhled o čem stránka je. Pod klávesovou zkratkou CTRL + F používanou k hledání se lze AI zeptat na cokoliv co například souvisí s aktuálním obsahem webu. Shrnutí komentářů či další dotazy nebo doporučení podobného obsahu spolu s odkazy.
  • Na telefonu AI umí udělat průzkum a rešerši na dané téma. Fráze „recept na českou bábovku“ umí například čerpat z 6 různých stránek najednou a vytvořit shrnutí (zatím pouze v angličtině, obrázky níže).
  • Prohlížeč lze využívat v několika různých režimech a zobrazit jiné záložky například pro práci či volný čas.
  • Internet je „váš“. Změna stylu konkrétní stránky, vypnutí některých prvků a nativní vypnutí bannerů, otevření dvou oken, tří oken vedle sebe během vteřiny. Celkově je Arc uživatelsky extrémně příjemný a třeba i na telefonu spoléhá na haptiku.

Arc recenze, pojďme podrobněji.

Vzhled – boční sidebar

Pojďme si to postupně nějak rozebrat. Začnu kosmetikou.

Jak moc divný je používat boční panel místo horního? Má to svoje specifika, protože adresový řádek je stažený na délku pár centimetrů, tlačítka vpřed a zpět jsou vlastně poměrně nenápadná. Jinými slovy, to, co bylo doposud nejnápadnějším prvkem prohlížečů zabírá v Arc asi tak 2% z celé plochy stránky, vlevo nahoře.

Rychlejší než jezdit nahoru a zadávat adresu do řádku je zmáčknout zkratku command + T a můžete rovnou psát.

V průběhu zadávání se tu a tam objeví adresa, kdy po stisknutí TAB můžete zadávat dotaz rovnou na cílové stránce. Tady je to třeba pro chatGPT, kdy bych se mohl rovnou ptát. Tento koncept funguje jako zkratky !Bang pro vyhledávač DuckDuckGo o kterých jsem psal v jiném článku.

V levém panelu pak jako první vidíte pluginy (pro chromium) a ikonky které nejčastěji používám – Whatsapp, Airtable, Dropbox a další. Není to jen o ikonce ale i o notifikacích z dané aplikace v případě nové zprávy a například při najetí na ikonu kalendáře vidíte list úkolů, které vás ten den čekají.

Následuje seznam záložek a poté seznam naposledy otevřených oken mezi kterými se lze přepínat a které se samy po stanovené lhůtě zavírají.

Množství panelů si lze navolit dle potřeby a přepínat mezi nimi ikonkami dole nebo swipováním dvěma prsty vlevo a vpravo. Zůstávají pouze ikony a mění se záložky. Klávesovou zkratkou Command + S panel skryjete a můžete prohlížet prostředí ve fullscreenu. Pokud totožnou klávesovou zkratkou na stránce ukládáte svou práci, musíte ji zmáčknout 2x.

Na nultém panelu (swipe doleva či ikonka) najdete seznam naposledy stahovaných souborů, výpis všech karet se záložkami, seznam Boostů (o kterých bude řeč později) či archivované záložky.

Na rozložení Arcu a jeho filozofii jsem si poměrně rychle zvyknul. Po pár týdnech je pokládám za intuitivní. K mému překvapení jsem přestal trávit čas prohlížením karet a pokud narazím na něco zajímavého dám si to záložek, jinak spodní pole čistím rovnou celé nebo to nechávám na automatice. Za absolutně TOP věc považuji seznam ikonek které používám.

Pokud jde o seznam karet dopracoval jsem se k pracovní, učební kam si ukládám věci, které se chci naučit nebo je později prohlédnout a měl jsem telefonovou, ale Arc později překopal mobilní aplikaci a už ji nepoužívám.

Vzhled – IKEA efekt

IKEA efekt je označení pro situace, kdy si k něčemu, co si sami uděláme a strávíme na tom nějaký čas vytvoříme pozitivní vztah. V Arc browseru najdeme pár takových drobností také. Jednak každý uživatel dostane svou „osobní kartu“. A potom si pomocí několika posouvátek můžete navolit svůj unikátní vzhled a přidávat šum, pro každý panel to může vypadat jinak.

Na ladění vzhledu tráví řada lidí nemálo času…

Arc si s AI dobře rozumí a využívá ji smysluplně

Zatím jsme mluvili o vzhledu a uspořádání, což je sice moc fajn ale nevyplývá z toho žádná přidaná hodnota. Než se dál rozepíši, pojďme si říct jak třeba Google ovlivňuje obsah na internetu.

Nuže. Možná si řeknete že nijak zásadně, že v tvorbě stránky máte naprostou svobodu.

To je pravda, dokud neusilujete o více čtenářů a o pozice ve vyhledávání. Pak se vám může snadno stát, že něco rozepisujete textem plným určitých frází a natahujete článek zbytečně do délky (Google miluje dlouhé odborné články), přidáváte nadpisy, děláte SEO, formátujete obrázky a to vše abyste byli na prvním místě. Jinými slovy děláte výstup pro stroj ale ne pro člověka. Výsledkem může být třeba článek o 3000 slovech s 50 obrázky na naprosto vágní téma s podkapitolami, které nikdo nehledá. Takhle vzniká balast. Text vypadá odborně, ale pravdou je, že využijeme jen pár procent textu.

To je důvod proč na webu text skenujeme, ale nečteme.

AI pak vstupuje do hry jako určitý prostředník, který najde a shrne body článku, vyplivne to důležité či najde a interpretuje část obsahu. Je možné se ho zeptat na dotaz z článku a říci si o další alternativy obsahu jinde na internetu s odkazy.

To ale není všechno. Shrnutí umí udělat i před samotným vstupem na stránku. Stačí najet na výsledek vyhledávání a vyjede okno se shrnutím.

Ale ach Horste tohle stále není všechno. Jak už jsem ukazoval dříve, při zadání dotazu na telefonu umí vytvořit rešerši a stránku na míru vašemu hledání, což umí Arc zatím zchroupat jenom v angličtině. A je samozřejmě otázka do jaké míry to umí zatím udělat kvalitně.

Jde o to, jaká je filozofie tohoto nástroje a kam se tím dostáváme.

Arc směřuje totiž k tomu, že bude používat ze stránek různé informace a skládat je jako mozaiku na míru vašim potřebám. A že velmi brzy přijde doba, kdy do prohlížeče zadáte aby vám naplánoval výlet třeba do Barcelony a Arc vyjede rovnou stránky na kterých si koupíte ubytování a uděláte rezervaci na místech, které by vás mohly zajímat. Sestaví výlet jako mozaiku a bude čekat na vaše revize.

Jinými slovy, někdo se tu opravdu zamýšlí jak postupujeme, když se rozhodujeme nad konkrétními tématy a že velmi často si aktivně děláme výzkum. Určitě to sami znáte, když si třeba po několika letech za nemálo peněz kupujete nový telefon a porovnáváte jej s alternativami.

Je samozřejmě otázkou jak se to celé nakonec podaří uchopit. Nicméně tenhle docela zajímavý a zapálený tým dělá výrazné pokroky a stereotypy ve vyhledávání se jim daří měnit.

Poslední věc ke které Arc používá AI je automatické pojmenování záložek a stažených souborů, což mi přijde jako trošku kontraproduktivní věc. Ne vždy se změna názvu povede a ne vždy je žádoucí jej vůbec měnit. Tyto funkce mám vypnuté a raději ponechávám originální názvy.

Všechny AI funkce jsou součástí balíčku Arc Max, který je zatím zdarma, ale ruku na srdce i tenhle tým potřebuje na něčem uživatele monetizovat a je pravděpodobné, že AI balíček bude v budoucnu placený. Nejspíše na měsíční bázi nebo dle vytížení.

Za sebe nejvíc využívám vyhledávání na stránce s možností dotazování. Arc umí krásně shrnout komentáře například pod YouTube videem či v nich něco konkrétního najít. Typicky „Jaká hudba byla použita ve videu?“.

Příjemné a užitečné drobnosti

V článku jsem si kladl za úkol vyzvednout práci Arc s uživatelským prostředím a umělou inteligencí. Obojí se myslím velmi daří a já po pár týdnech užívání nejevím nejmenší touhu se vrátit k předchozímu browseru. Nezmínil jsem však ještě pár drobností, které stojí za zmínku.

  • Vzhled webu je ve vašich rukou. Takže si můžete třeba na seznam.cz udělat vlastní dark-mode, překopat barvy, písmo a vypnout určité elementy na stránce s nástrojem Zap. Vzhled se uloží do seznamu Boostů ty si lze dále spravovat, přepínat mezi nimi nebo je dočasně vypnout když zatoužíte vidět stránku v originále.
  • Split-view v browseru. Super věc. Postačí přetáhnout záložku do plochy. Tuto konfiguraci si lze normálně uložit trvale do záložek. Typicky můžete číst ingredience receptu a rovnou je nakupovat třeba na rohlíku.
  • Tvorba Easels, což jde asi přirovnat k nějaké formě vlastní internetové nástěnky. Nafotit si různé části stránek, dát si je na jednu stránku s poznámkami a pak se k nim zpátky vracet formou interních linků – např. když hledám vhodné ubytování a ukládám si obrázky hotelů. Easels jsou živé, takže umí přehrát například i výřez z YouTube videa. Případně si lze do výřezu dát i aktuální počasí či Google notes se seznamem zařizování. Tohle je potenciálně i pracovně velmi zajímavá věc k monitorování nějakého tématu – například webových stránek spřátelených firem / konkurentů. Či ke tvorbě dashboardů.
  • Citace. Zkopírujete text, kliknete na bublinku s uvozovkami vedle url baru a automaticky se vytvoří shortlink, který můžete někomu zaslat v této podobě: https://arc.net/l/quote/aqzlujiu, což by mělo fungovat i pro lidi kteří Arc nemají.

Arc na telefonu

Upřímně nechci tuto sekci zatím příliš rozepisovat, protože je to nová a živá věc. Původně měl Arc na telefonu a na desktopu sdílené sidebary a šlo se přepínat či navazovat pokud jste na některém zařízení skončili. Nyní je však filozofie nastavena tak, že oba browsery fungují odděleně.

Oba prohlížeče nativně blokují reklamy a mají podobné vzhledové prvky, ale tím jejich společná cesta zatím končí. V době psaní článku mohu konstatovat, že na telefonu funguje tvorba rešerší zatímco na desktopu nikoliv. A zbytek funkcí z této recenze na mobilu nepoužijete.

Tím nechci říct, že by browser nebyl použitelný. Naopak, používám jej defaultně, ale hodně věcí se tu určitě ještě změní.

Odkazy

Doporučuji sledovat stránky tvůrců. Zejména jejich blog a YT kanál s vynikajícím názvem The Browser Company.

Závěr

Arc je v současné době celkem trendy záležitost. Nabírá nové uživatele a těší se velkému zájmu. Vývoj má na starost zajímavý tým a každý update něčím malým po stránce vývoje potěší. A i když s nadšením sleduji, kudy se prohlížení internetu dál ubírá, tak u mě osobně již Arc dosáhl stavu, kdy mi jeho použití plně dostačuje a stačí mi k tomu aby pro mě byl nejlepší možnou volbou.

Prohlížeč Arc je stále z hlediska počtu uživatelů minoritní záležitostí. Kluky a holky z The Browser Company ještě čeká tvrdý boj, protože se ideově i marketingově vymezili prakticky proti všem. Zejména proti gigantovi jakým je Google. To není vůbec lehká cesta a statisticky vzato je daleko pravděpodobnější, že skončí neúspěchem.

A i když jsem se o tom v článku nezmiňoval, je velkou otázkou do jaké míry je správně prakticky nativně blokovat reklamy a brát si a používat prostřednictvím AI informace z jiných webů prakticky bez svolení jejich autorů. Koneckonců internet je pořád plný skvělých lidí, kteří by měli dostat za svůj obsah zaplaceno.

Arc bude mít ještě spoustu práce. Ale bude bezesporu zajímavé jej sledovat.

L.

Podobné příspěvky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *